Saya yang memang Saya

Saturday, September 17, 2011

.............. DIY Hantaran Pihak Lelaki


Yuhuuu,

Mahu buat lanjutan post DIY hantaran yang lalu. Kali ini mahu tunjukkan hantaran yg saya buat bagi pihak lelaki ke pihak perempaun. Kiranya saya buat utk diri sendirilah hihihi cuma barang-barang hantaran tu still pihak lelaki yg belikan.

Seperti yang saya ceritakan pada post lalu, barang-barang keperluan perhiasan utk mengubah hantaran kedua-kedua pihak saya beli sekali-harung. Saya gubah hantaran ni semua satu-satu, sikit demi sikit agar tak kelam kabut di saat-saat akhir.

Ini antara kelebihan jika kita tak gunakan bunga hidup. Gubahan boleh dimulakan seawal mungkin kerana tak berdepan dengan masalah bunga layu atau cara menyimpan agar bunga kekal lama.

Namun secara peribadi, saya juga suka gubahan hantaran menggunakan bunga hidup kerana nampak lebih berseri dan ada "soul". Cuma, kurang pengalaman dan skill dalam menggendalikan bunga hidup buat saya memilih hiasan bunga 'pelesu' hehehe...

Cara menghias hantaran yang ini pun mendapat tunjuk ajar daripada nyonya kedai menjual barang perhiasan hantaran tu. Puan kedai dgn murah hati berdemo ekspres menunjukkan cara bagaimana harus saya hias bunga yang saya beli di kedainya. Dia juga mencadangkan hiasan-hiasan yang lain mengikut kesesuaian hiasan dan citarasa saya.

Di bawah ini adalah hasil gubahan ringkas saya.


beg tangan



pot pouri - susunan asal dah lari daaa




cekelat



compact digital camera



sirih junjung yg terkelepet hujungnya.. sapa punya kerja tu hah?



haa ini rupa asal sirih junjung yg saya buat... ini snap sendiri 



persalinan baju kurung moden



Secara ringkasnya apa yg saya buat:

Pertama
Bekas hantaran putih bulat
- Keliling bekas dililit/digam manik-manik bertali warna hijau
- Dalamnya dilapik dengan kain net warna hijau juga
- Lekat beberapa hiasan juntaian bunga reben kecil di manik-manik bertali tu ikut suka

Kedua
Bunga hiasan berkilat emas
- Ambil dua kuntum bunga, letak bunga sebelah-menyebelah dan ikat dengan reben.
- Ikatkan juga ke bekas hantaran.

Ketiga
Barang hantaran
- Susun ikut suka atau ikut kesesuaian asal sedap mata memandang


Ringkas saje.. Saya kira mana-mana bakal pengantin yang opt for simple outlook untuk hantaran mereka pun boleh buat sendiri juga termasuk yeng keras tangan sebab ianya super senang. Hasilnya, walau tak segah mana tapi saya tetap senyum gembira tengok hasil kerja sendiri. Tak perlu marah-marah kalau ada yang salah position atau tak kemas tapi tak dibetulkan (sebab diri sendiri yang malas nak betulkan hihihi..)

Di bawah ni pula, adalah gelang tangan untuk acara batal air sembahyang dan mas kahwin. Yang ni saya tak buat sebab tak termasuk dalam senarai hantaran hahahaha..berkira ni..


gelang - hiasan ni beli dah siap tinggal letak gelang tangan je



mas kahwin - kak ipar hias guna baki bunga yg ada dan bekas kotak yg
memang ada di rumah saya 



kami dengan hantaran - click pada gambar utk tumbesaran 


Itu saje...till nex post... bubye...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...