Saya yang memang Saya

Friday, June 10, 2011

Oit Jangan Makan di Meja Kerja!

Sekadar berkongsi info yg sy baca dr majalah Harmoni, bil 160.

Bukan apa, dahulu sewaktu masih bergelar pekerja gomen sy selalu feeling2 sibuk & ending up tapau saje pd waktu lunch & makan di meja sy sendiri. Sambil makan kejap2 tengok skrin komputer, pastu jawab call (masa nk melantaklah ko nk call). Sudah jawab call tu, haruslah diturutkan apa mahunya si pemanggil tersebut - kenalah saya semak itu, periksa ini...

Hinggakan kadang2 sy hilang selera utk teruskan makan. Em patutlah kurus sy dulu huhu...


Ini bukan saya! Culik dari Google Image


Kini baru saya tahu rupa-rupanya tabiat seperti itu tidaklah digalakkan sebab ianya boleh mengganggu tumpuan sekaligus menjejaskan produktiviti kerja. 

Mana tidaknya, waktu rehat makan tengahari itulah saja masa yg kita ada utk benar2 berehat sebentar dr kekusutan kerja sambil mengecas tenaga agar kembali bersemangat menyambung kerja kelak. Tapi apabila waktu berharga itu dibiarkan berlalu begitu saja tanpa dimanfaatkan sebaiknya, tentu saja tubuh kita yg menanggung akibatnya. 

Maklum saje kita ini manusia biasa bukannya robot. Otak & tubuh perlukan rehat secukupnya. Berehat pd waktu pejabat bukan bermakna kita boleh tidur saja. Alihkan tumpuan pd perkara2 yg buat kita rasa rileks juga satu bentuk rehat.

Menurut Harmoni, "Sekurang-kurangnya dgn berjalan sekitar 15 minit dr pejabat ke restoran mampu melegakan otak yg buntu atas desakan kerja berbanding makan di meja kerja. Impaknya otak akan lebih sihat & lebih mudah berfikir seterusnys meningkatkan produktiviti kerja". 

Bukan itu saja, makan di meja kerja juga boleh menyebabkan kita kurang waktu utk bersosial dgn teman2 sepejabat yg lain. Bersosial ye, bukan mengumpat tau. Eh jgn ckp tak perlu. Social acceptance itukan penting, ini salah satu drpnya. Adakala (bukan setiap masa ye), tanpa kita jangka rakan sekerja boleh jadi sumber semangat & sumber insiprasi nombor satu kita. Jgn jadi kera sumbang pula di kantor. Gunakan waktu ini utk get together bersama mereka.

Bila badan segar, hati senang, perut kenyang, kerja pun tip toplah kan?? Gitu...konsepnya...

Barulah boleh jadi "Employee of the Month" hehehehe


Haruslah culik dr Google Image


Jgn pula lepas ni ada yg nk "long lunch" setiap hari. 

Jumpa lain waktu. Bubye...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...